• Museum bezoeken Baarlo & Laarbruch
    Museum bezoeken Baarlo & Laarbruch

Nieuw leven voor 302 Squadron

26/11/2013 - Het Joint Netherlands Training Detachement is gisteren in aanwezigheid van minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert en Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger omgedoopt tot 302 Squadron. Op de Amerikaanse legerbasis Fort Hood traint de eenheid zowel luchtmacht- als landmachtmilitairen uit Nederland, voor inzet overal ter wereld.

De naamswijziging geeft het detachement een duidelijkere plaats binnen zowel de eigen krijgsmacht als de US Army. Minister Hennis sprak tijdens de ceremonie haar overtuiging uit dat de eenheid zijn motto eer aan zou doen: "Doeltreffend en trefzeker". 302 Squadron verzorgt 5 keer per jaar een gemeenschappelijke Air Assault training voor helikopterbemanningen van het Defensie Helikopter Commando en grondeenheden van 11 Luchtmobiele Brigade. Daarnaast volgen Apachevliegers, Chinookvliegers en -loadmasters 2 maal per jaar de Initial Mission Qualification Training. Het squadron is bemand met personeel van de luchtmacht, landmacht en US Army. Het gebied rond Fort Hood, groter dan Nederland, biedt de eenheid unieke trainingsmogelijkheden.

Het nieuwe squadron zet de traditie voort van het squadron dat onder meer met Alouettes in Bosnië actief was en dat als eerste de Apache-helikopter operationeel heeft ingezet in Djibouti. 302 Squadron is onderdeel van het Defensie Helikopter Commando.

Bron: www.defensie.nl

Eerste Apache Block II overgedragen

14/11/2013 - De Nederlandse vloot van Apache-gevechtshelikopters wordt de komende jaren ingrijpend gemoderniseerd. Bij de Boeing productiefaciliteit in het Amerikaanse Mesa is vandaag de eerste zogeheten 'Block II' Apache overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie.

De Apache krijgt een flinke opwaardering, zowel op het gebied van software als hardware. De eerste Apaches werden in 1997 ingevoerd. Deze modificatie brengt ze up to date. De gevechtshelikopters zijn hiermee weer helemaal interoperabel met andere landen die de Apache gebruiken. Dit betekent dat de verschillende toestellen zonder problemen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken.

Foto: BoeingHet 'elektronisch hart' van de gevechtshelikopters wordt met deze modernisering flink opgepompt. De bemanning beschikt op de Block II Apache over betere en snellere processoren. Ook is een aantal analoge systemen, zoals de videorecorder, vervangen door digitale. Daarnaast wordt identificatieapparatuur om vriend en vijand uit elkaar te houden, verbeterd dan wel aangebracht. Dit geldt zowel voor vliegtuigen, Identification Friend or Foe genoemd, als grondtroepen, Blue Force Tracker. Dankzij laatstgenoemde modernisering zijn de vliegers beter op de hoogte van dreigingen en kunnen daar dus ook sneller op inspelen. Daarnaast verkleint de apparatuur de kans op eigen vuurincidenten. De samenwerking met collega's in de lucht en grondtroepen is door de modernere dataverbindingen ook sterk verbeterd.

Alle 29 Nederlandse Apaches doorlopen dit modificatieprogramma. Fabrikant Boeing neemt de 8 in de Verenigde Staten gestationeerde gevechtshelikopters voor zijn rekening. De overige toestellen krijgen hun opwaardering op het Logistiek Centrum Woensdrecht. Naar verwachting is de Apachevloot in 2017 volledig aangepast.

Bron: www.defensie.nl

Helikopters gaan weer avondvliegen

28/08/2013 - Helikopterbemanningen van de Koninklijke Luchtmacht beginnen vanaf maandag 2 september met het jaarlijks avondvliegprogramma. Zij bereiden zich voor op een eventuele inzet waar ook ter wereld en moeten hun taken ook bij duisternis kunnen uitvoeren.
 
In het najaar en in de winter wordt het vroeger donker. Doordat de avonden langer zijn levert het trainen in deze periode de meeste trainingswaarde op. De avondvluchten vinden daarom voornamelijk in het najaar plaats, zoals dat ook in voorgaande jaren het geval was. Er wordt in principe gevlogen op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag tot uiterlijk 23.00 uur. De trainingen vinden voornamelijk plaats in de directe omgeving van vliegbasis Gilze-Rijen en Militair Luchtvaartterrein Deelen, maar de trainingsvluchten kunnen ook elders in Nederland worden uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van missies staat veiligheid voorop. Het veilig vliegen met nachtzichtapparatuur is iets wat vaak moet met worden beoefend. 
Foto: Alex van NoyeNiet alleen helikopterbemanningen trainen het vliegen bij duisternis  Ook de vliegers van F-16 gevechtsvliegtuigen van de vliegbases Leeuwarden en Volkel trainen hiervoor. Zij doorlopen vanaf het najaar 2013 tot het voorjaar 2014 een avondvliegprogramma.
 
Trainen is voor personeel van de Koninklijke Luchtmacht van essentieel belang om te zijn voorbereid op een inzet waar ook ter wereld. Zo staan helikopterbemanningen dag en nacht paraat voor medische evacuaties in Nederland en kunnen zij de civiele brandweer ondersteunen bij het blussen van een (natuur)brand. In het buitenland ondersteunen de helikopters de antipiraterijmissie Atalanta in de Hoorn van Afrika en counterdrugsoperaties in het Caribisch gebied. In het recente verleden heeft de luchtmacht een belangrijke bijdrage geleverd aan missies in bijvoorbeeld Irak en Afghanistan.
 
Bron: Ministerie van Defensie

Alouette behaalt 10.000 vlieguren

24/05/2013 - Alouette III met registratie A-301 heeft op 23 mei jongstleden haar 10.000e vlieguur gevlogen. De bewuste helikopter kwam in augustus 1965 in dienst van de luchtmacht en vliegt dus al bijna 48 jaar trouw rond! Naast de vele vluchten binnen Nederland en de buurlanden is de A-301 in 1991 ook ingezet boven Joegoslavië.

Foto: Erik VorstenboschEr zijn vandaag de dag nog maar vier Alouette's operationeel binnen de Koninklijke Luchtmacht en die zijn ondergebracht bij het 300 Squadron op de vliegbasis Gilze-Rijen. Voorzien van een blauw beschildering vliegen de helikopters voornamelijk nog VIP-vluchten en vluchten voor het Koninklijk Huis.

De Alouette zal helaas de komende jaren uitgefaseerd worden aangezien de airframes hun technische levensduur bereikt hebben.

Cougars vliegen Bevrijdingsvluchten

05/05/2013 - Drie Cougar transporthelikopters van de Koninklijke Luchtmacht vervoerden op Bevrijdingsdag diverse artiesten naar bevrijdingsfestivals in het gehele land. De artiesten traden op als ambassadeur van de vrijheid namens het Nationaal Comite 4 & 5 mei. Dit jaar waren de ambassadeurs: Miss Montreal, Dio en Chef’ Special.

Bevrijdingsvluchten 2013De Koninklijke Luchtmacht wordt dagelijks met haar mensen en middelen in binnen- en buitenland ingezet voor vrijheid en veiligheid. Leven in een vrij en veilig land is niet overal vanzelfsprekend. Stilstaan bij de bevrijding van Nederland en het jaarlijks vieren van onze vrijheid is iets waaraan de Koninklijke Luchtmacht graag een bijdrage levert. Dat gebeurt al sinds begin jaren negentig.

Met de inzet van de helikopters is het mogelijk om de ambassadeurs van de vrijheid zo veel mogelijk optredens door het hele land te laten verzorgen. Dit jaar vliegen de helikopters naar de festivals in Assen, Groningen, Leeuwarden, Almere, Roermond, ’s Hertogenbosch, Wageningen, Utrecht, Vlissingen, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.

NH90 maakt missiedebuut

21/01/2013 - De nieuwste helikopter van de luchtmacht, de NH90, is aan boord van Hr. Ms. De Ruyter op weg naar Somalië. Het is de eerste buitenlandmissie voor de maritieme boordhelikopter. Hoewel hij in de huidige configuratie nog niet alle missietaken kan uitvoeren, levert de NH90 een belangrijke bijdrage aan de EU-antipiraterijmissie Atalanta.

De boordhelikopter wordt voornamelijk ingezet voor inlichtingen-, patrouille- en verkenningsvluchten en fungeert daarmee als de ‘oren en ogen’ van het fregat. Met geavanceerde waarnemingsapparatuur zoals een warmtebeeld-infraroodcamera, radar en peilapparatuur kan ingewonnen informatie via een datalinkverbinding snel en automatisch worden doorgegeven.
Foto: DefensieDe helikoptercrew bestaat uit een vlieger, een coördinator voor de tactische uitvoering van de missie en een operator die de sensoren bedient, waarnemingen analyseert en indien noodzakelijk de boordwapens inzet. Voor de helikopteroperaties vanaf de De Ruyter zijn in totaal 13 militairen aan boord.
 
Omdat de Nederlandse inzet van de NH90 ook de eerste internationale inzet van het nieuwe helikoptertype is, worden de partnerlanden op de hoogte gehouden van de resultaten en ervaringen. De NH90 (NATO Helicopter 90) is namelijk het resultaat van jarenlange samenwerking binnen de 4 NAVO-landen Italïe, Frankrijk, Duitsland en Nederland en hun nationale vliegtuigfabrikanten.
 
Nederland heeft 20 NH90’s gekocht. Daarvan zijn er 12 specifiek voor maritieme operaties en 8 voor tactisch transport vanaf zee en boven land. De NH90 wordt ook ingezet voor de search and rescue-taak in Nederland. Uiteindelijk neemt hij alle taken over van zowel de AB-412-helikopters op Vliegbasis Leeuwarden als van de inmiddels uitgefaseerde Lynx-helikopters in Den Helder.

De helikopter die in februari als 8e wordt geleverd heeft als eerste de zogenoemde Full Operational Capable-configuratie. De eerste NH90’s zijn, na een evaluatieperiode, in de 2e helft van 2013 volledig operationeel inzetbaar.
 
 

Overdracht CH-47F aan DHC

Geplaatst: 15/10/2012
 
De eerste nieuwe CH-47F's zijn op maandag 8 oktober ceremonieel overgedragen aan het Defensie Helikopter Commando op vliegbasis Gilze-Rijen.
 
In februari 2007 zijn er in totaal zes nieuwe CH-47F's besteld, waarvan er twee ter vervanging zijn voor de in Afghanistan verongelukte toestellen. De overige vier zijn ter uitbreiding van de vloot naar 17 toestellen. Van de zes nieuwe toestellen worden er drie bij het 298 Squadron op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd en de overige drie bij het Joint Netherlands Training Detachement (JNTD) op Fort Hood in de VS. Inmiddels beschikken beide lokaties over twee CH-47F's en volgen de laatste twee toestellen later dit jaar.

Behalve het kleurschema - grijs in plaats van groen - en het onderhoudsvriendelijke airframe, zijn de verschillen tussen de modellen F en D van operationeel technische aard. Zo beschikt de nieuwe variant over een verbeterde cockpit. Met behulp van een digitaal automatisch vliegsysteem kan de vlieger nog secuurder en veiliger vliegen onder moeilijke omstandigheden, zoals het opereren in een stoffige of zanderige omgeving. De ‘F’ kan zijn omgeving, met name bij duisternis, nog beter in kaart brengen. Daarnaast zijn ze uitgerust met 5 fastrope-posities en een zelfbeschermingssysteem.

Bron: Sectie Communicatie vliegbasis Gilze-Rijen en eigen nieuwsgaring

Welkom bij de GRAS

De Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) is een luchtvaartvereniging vóór en dóór vliegtuigspotters en luchtvaartliefhebbers met ruim 385 leden. Deze website staat boordevol met informatie over onze vereniging, de vliegbasis Gilze-Rijen en de hobbie vliegtuigspotten. Kom regelmatig terug voor het allerlaatste nieuws of

VOLG ONS OP FACEBOOK facebookicon

Nieuwsbrief ontvangen?